Van egy jó ötlete Újpest fejlesztésére? Most itt a lehetőség, hogy megvalósuljon!
Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata közösségi költségvetési programot indít, amelynek keretében az újpesti lakosok dönthetik el, hogy a rendelkezésre álló keretösszeget milyen infrastrukturális fejlesztésekre vagy szolgáltatásokra fordítsa az Önkormányzat. A közösségi költségvetés során olyan kisebb fejlesztéseket támogat az Önkormányzat, amelyek szebbé teszik a lakókörnyezetet, és hozzájárulnak a mindennapi élet kényelméhez, az újpesti közösség komfortérzetének növeléséhez. A közösségi költségvetésről az alábbiakban olvashat részletesen, a hivatalos leírást pedig ide kattintva találja.
Adja be saját javaslatát, vagy szavazzon mások ötleteire, hogy együtt alakítsuk Újpest jövőjét!
Legyen szó felújításról, közösségi programról vagy új kezdeményezésről – minden ötlet számít, hiszen városunkat mi, újpestiek formáljuk.
A közösségi költségvetéshez kapcsolódó hivatalos dokumentumok – meghatalmazás civil és egyházi szervezetek számára – ide kattintva érhetők el.
Mi az a közösségi költségvetés?
A közösségi költségvetés lényege, hogy az Újpesten élők ötleteket adhatnak be arra vonatkozóan, mire költsön forrásokat az Önkormányzat. Az ötletbeadást követően, szakmai értékelést követően ezekről az ötletekről szavazhatnak.
Így a lakosság közvetlenül dönthet arról, milyen fejlesztések vagy programok valósuljanak meg a városunkban! Vegyen részt a tervezésben Ön is!
A folyamat lépései:
- Regisztráció
- Ötlet benyújtása
- A beadott ötletek szakmai értékelése
- A szavazásra bocsátott ötletek közzététele
- Lakossági szavazás a szakmai bizottság által jóváhagyott ötletekről
- Megvalósítás
Mikor lehet ötletet beadni?
2025. szeptember 8. és 2025. október 8. napja között.
Ki adhat be ötletet?
Olyan természetes személy, aki Újpesten lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkezik, és betöltötte a 16. életévét.
Újpesten székhellyel rendelkező civil szervezetek és itt működő egyházak képviselői.
Egy személy a tárgyévben kiírt ötletpályázatra legfeljebb három ötletet adhat be!
Hogyan és hol lehet regisztrálni az ötletbeadáshoz?
Online: az otlet.ujpest.hu oldalon 2025. szeptember 8-tól.
Személyesen papíron: 2025. szeptember 8-tól azok számára, akiknek nincs internet-hozzáférése, lehetőséget biztosít az Önkormányzat arra, hogy személyesen regisztráljanak, valamint arra is, hogy ötleteiket személyesen adják be.
Személyes regisztráció helyszínei és nyitvatartás:
Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzat Polgármesteri Hivatal Idősügyi Kabinet
1041 Budapest, István út 14. fsz./6. iroda
H: 8:00–18:00
K: 8:00–16:00
Sze: 8:00–17:00
Cs: 8:00–16:00
P: 8:00–13:00
Káposztásmegyeri Településrészi Önkormányzat
1048 Budapest, Hajló u. 42–44.
H: 8:00–18:00
K: 8:00–16:00
Sze: 8:00–17:00
Cs: 8:00–16:00
P: 8:00–13:00
Szükséges adatok regisztrációhoz:
Magánszemélyeknél online/személyesen:név, lakcím vagy tartózkodási hely, születési dátum, e-mail-cím, nyilatkozat a részvételről és a feltételek elfogadásáról.
Online regisztráció esetén a lakcímkártyáról fényképet kell feltölteni a regisztráció során ellenőrzés céljából. Személyes regisztráció során szükséges a lakcímkártyát vagy digitális igazolványt bemutatni.
Civil szervezetek és egyházak esetében: a szervezet neve, székhelye, kapcsolattartó személy neve és e-mail-címe, valamint a képviseleti jogosultság igazolása, nyilatkozat a részvételről és a feltételek elfogadásáról. A regisztrációhoz és ötletbeadáshoz szükséges meghatalmazás itt érhető el.
Az Önkormányzat a regisztrációról öt napon belül e-mailben értesítést küld. Személyes regisztráció és ötletbeadás esetén a helyszínen ellenőrzi a regisztrációt.
Milyen ötleteket lehet beadni?
Két kategóriában lehet pályázni:
Hard ötletek (kisebb beruházások, felújítások, eszközbeszerzés, pl.: park rendezés, virágos ágyás kialakítás, pad kihelyezés, részleges útfelújítás, ivókút kihelyezés, játszótéri eszköz csere)
Hard ötlet kategóriára a közösségi költségvetés keretösszegének 85%-a fordítható.
A hard ötleteknek a következő minimumfeltételeknek kell megfelelni: a benyújtott ötlet az Önkormányzat törvényben meghatározott valamely kötelező vagy önként vállalt feladatának ellátását kell, hogy szolgálja, kizárólag csak az Önkormányzat tulajdonában vagy kezelésében lévő ingatlanokkal kapcsolatos beruházási, felújítási munkára, tárgyi eszköz beszerzésére, létesítésére, meglévő tárgyi eszköz bővítésére, rendeltetésének megváltoztatását átalakítását, élettartamának, teljesítőképességének növelését eredményező tevékenységére irányulhat.
Egy hard ötletre fordítható legmagasabb összeg: bruttó 50.000.000 Ft
Soft ötletek (szolgáltatások, pl.: kulturális program, oktatásszervezés, támogatás)
Soft ötlet kategóriára a közösségi költségvetés keretösszegének 15%-a fordítható.
A soft ötleteknek a következő minimumfeltételeknek kell megfelelni: a benyújtott ötlet az Önkormányzat törvényben meghatározott valamely kötelező vagy önként vállalt feladatának ellátását kell, hogy szolgálja; kizárólag szolgáltatásnyújtásra irányulhat.
Egy soft ötletre fordítható legmagasabb összeg: bruttó 5.000.000 Ft
FONTOS! Az ötlet
– nem irányulhat koncepciótervezésre, tanulmányírásra;
– nem lehet ellentétes jogszabályi rendelkezéssel, hatósági határozatban, Képviselő-testület vagy annak bizottságának határozatában foglaltakkal;
– nem állhat ellentétben az Önkormányzat – képviselő-testületi határozattal – elfogadott programjaival;
– nem irányulhat olyan beruházásra, amely ellentétes már előkészítés alatt álló más újpesti beruházással;
– várható megvalósítási költsége nem haladhatja meg a projektértékhatárt, tehát az egy ötletre fordítható legmagasabb keretösszeget.
Minimumfeltételek az ötletbeadáshoz
Az ötletnek tartalmaznia kell:
-
- címet és rövid leírást,
- legalább 500 karakteres részletes kifejtést,
- célját,
- a megvalósítás helyszínét (ha van),
- becsült költségét,
- opcionálisan fotót vagy dokumentumot.
A hard ötleteknek a következő minimumfeltételeknek kell megfelelni: a benyújtott ötlet az Önkormányzat törvényben meghatározott valamely kötelező vagy önként vállalt feladatának ellátását kell, hogy szolgálja, kizárólag csak az Önkormányzat tulajdonában vagy kezelésében lévő ingatlanokkal kapcsolatos beruházási, felújítási munkára, tárgyi eszköz beszerzésére, létesítésére, meglévő tárgyi eszköz bővítésére, rendeltetésének megváltoztatását átalakítását, élettartamának, teljesítőképességének növelését eredményező tevékenységére irányulhat.
Egy hard ötletre fordítható legmagasabb összeg: bruttó 50.000.000 FtSoft ötletek (szolgáltatások, pl.: kulturális program, oktatásszervezés, támogatás)
A soft ötleteknek a következő minimumfeltételeknek kell megfelelni: a benyújtott ötlet az Önkormányzat törvényben meghatározott valamely kötelező vagy önként vállalt feladatának ellátását kell, hogy szolgálja; kizárólag szolgáltatásnyújtásra irányulhat.
Egy soft ötletre fordítható legmagasabb összeg: bruttó 5.000.000 FtHogyan értékelik az ötleteket?
Az Önkormányzat által kijelölt öttagú szakmai bizottság vizsgálja meg a beadott ötleteket.
- Ellenőrzik, hogy az ötlet megfelel-e a minimumfeltételeknek.
- Megállapítják annak várható költségét.
- Ha szükséges, az ötlet szövegét pontosítják, hogy közérthető legyen.
- Tartalmukban vagy helyszínükben egyező vagy lényegüket tekintve hasonló ötleteket összevonhatnak.
A bizottság minden ötletbeadót értesít az ötletének státuszáról. Amennyiben egy ötlet nem felel meg a követelményeknek, akkor indokolással együtt értesítik annak beküldőjét.
Hogyan történik a szavazás?
A szakmailag elfogadott ötleteket a polgármester bocsátja szavazásra.
Szavazási időszak: 2026. január 12. – 2026. január 26.
Ki szavazhat? Újpesten lakó, vagy tartózkodási hellyel rendelkező, 16. év feletti regisztrált személy.
Mindenki, kategóriánként (hard és soft) egy ötletre egy darab szavazatot adhat le.
Szavazás módja:
Online: otlet.ujpest.hu
Személyesen: a fentebb feltüntetett két helyszínen nyitvatartási időben.
Újpest Önkormányzata Polgármesteri Hivatal Idősügyi Kabinet
Káposztásmegyeri Településrészi ÖnkormányzatMegvalósítás
A kategóriánként külön-külön legtöbb szavazatot elérő ötletek megvalósítására kerülhet sor a kategóriánként rendelkezésre álló keretösszeg erejéig. A nyertes ötletek megvalósításáról a döntést a szavazás lezártát követő tizennégy napon belül a Városüzemeltetési és Városfejlesztési Bizottság hozza meg, amely a leadott szavazatok számával együtt 5 napon belül megjelenik a weboldalon.